Sídlo:

LUMO PLUS s.r.o.
Okružní 851/30
734 01 Karviná - Ráj

Provozovna:

LUMO PLUS s.r.o.
Dolní Marklovice 159
Petrovice u Karviné
735 72

tel./fax: 596 311 829
mobil: 731 577 621
e-mail: info@lumo.cz

Provozovna:

LUMO PLUS s.r.o.
Sokolova 696/32
Brno - Horní Heršpice
619 00

tel.: 511 111 094
fax: 511 111 905
mobil: 733 527 539
e-mail: brno@lumo.cz

servis

tel./fax: 596 311 829
mobil: 736 447 650
e-mail: servis@lumo.cz

bezplatná hlášení poruch na automatech

800 888 030

Pitný režim

Člověk denně v průměru vyloučí asi 2,5 litru vody močí, stolicí, dýcháním i kůží. Organismus však musí mít vyrovnanou vodní bilanci, a tak, aby tyto ztráty uhradil, musí vodu přijímat. Asi třetina litru „nové“ vody se denně vytvoří v těle metabolickou činností, vody vázané v potravě přijmeme asi 900 ml. To znamená, že zbytek (asi 1,5 litru) musíme do těla dodat přímo ve formě tekutin. Každý den, po celý život. Kvalita těchto tekutin a jejich průběžný příjem ve správném množství jsou důležitým předpokladem zachování zdraví, duševní pohody i pracovní výkonností.

Proč vlastně pít?

Dostatek tekutin zajišťuje nejen látkovou výměnu a dobrou funkci ledvin čili vylučování škodlivých látek, které v těle vznikají. Umožňuje také plnou výkonnost doslova všech ostatních orgánů tělesných i duševních funkcí a v neposlední řadě stojí i podpora normálního vzhledu pokožky. Naopak nedostatek vody v organismu (tzv. dehydratace) způsobuje problémy akutní i chronické povahy. Akutními příznaky mírné dehydratace jsou bolesti hlavy, únava a malátnost, pokles fyzické a duševní výkonnosti včetně poklesu koncentrace. Ztráta tekutin na úrovni 2% tělesné hmotnosti představuje ztrátu až na 20% výkonu. Při 5% dehydrataci již hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok. Mírný, ale dlouhodobý nedostatek tekutin může mít za následek i vážné zdravotní poruchy. Na pracovištích dochází nedostatkem tekutin taky k většímu riziku pracovních úrazů.

Kolik pít?

V některých reklamních, populárních i odborně se tvářících textech se lze dočíst že každý by měl vypít denně 2 až 3 , nebo dokonce 3 až 4 litry vody (tekutin) , což je ale pro většinu populace nesprávné a neadekvátní nadsazené doporučení, které možná platí „ve špičkách“ (extrémně horké dny nebo velká fyzická zátěž), ale ne v běžném životě. Potřeba tekutin je přísně individuální záležitost (!), která záleží na mnoha vnějších a vnitřních faktorech. Každý člověk má svou optimální potřebu volných tekutin, která se navíc v čase mění. Na potřebu pití nás může upozornit žízeň, ale je dobré vědět, že žízeň není včasnou známkou potřeby vody, protože se objevuje až v okamžiku 1-2% dehydratace.

Vhodné nápoje

Ke stálému pití pro osoby bez rozlišení věku a zdravotního stavu jsou nejvhodnější čisté vody – pitné z vodovodu nebo balené kojenecké, pramenité a slabě mineralizované přírodní minerální vody bez oxidu uhličitého. Tyto vody lze konzumovat bez omezení množství úměrně k potřebám organismu.
U pitné vody z vodovodu má dnes spotřebitel řadu práv, o kterých často ani neví. Má např. právo získat od vodárny aktuální výsledky kvality vody nebo informaci, jaké látky se k úpravě používají. Pokud voda, která je jinak pod pravidelnou kontrolou, v některém ukazateli nevyhovuje a hygienický orgán dočasně udělí výjimku, musí být spotřebitel o této skutečnosti informován a rovněž o tom, nevyplývají-li z ní nějaká omezení konzumace. Je však pravdou, že ne každá voda z veřejných vodovodů v ČR má vždy plně vyhovující pach nebo chuť. K vhodným nápojům patří též vodou ředěné ovocné a zeleninové šťávy, neslazené a ne moc silné čaje (vhodné jsou zvláště zelené) nebo nápoje z praženého obilí. Bylinné čaje, pokud nejde o cílenou léčbu, by se měly pít raději slabé a je vhodné je střídat.

Nevhodné nápoje

K nápojům, kterým bychom se měli vyhýbat nebo je konzumovat jen velmi výjimečně, patří především různé „soft drinky“ : limonády, kolové nápoje, ochucené minerální vody, energetické nápoje, nektary apod. Důvodem je cukr, který jen zvyšuje pocit žízně, a jeho „prázdné kalorie“, dále umělá sladidla, z nichž některá zvyšují chuť k jídlu, nebo oxid uhličitý, který spolu s ochucovadly poškozuje zubní sklovinu a má i další nevýhody uvedené výše. Kofein v kolových nápojích je diuretikum. Je to také lehce návyková látka, která vede k hyperaktivitě u dětí. Kyselina fosforečná, která je rovněž součástí kolových nápojů, pravděpodobně zvyšuje riziko osteoporózy. Káva a alkoholické nápoje nejsou součástí pitného režimu, mohou být pouze chuťovým doplňkem stravy.

Pitný režim na pracovištích

Legislativa nařizuje zaměstnavateli zajistit v určitých případech pitný režim pro zaměstnance formou ochranných nápojů. Od 1.1.2008 je v Ochranných nápojích ošetřeno taky množství minerálů, proto ne všechny nápoje splňují podmínky Ochranného nápoje. Při poskytnutí pitného režimu špatně zvolenými Ochrannými nápoji nemusí být tyto nápoje daňově uznány. Nejvhodnějším řešením pitného režimu na pracovištích je dodávkami přírodní pramenité, nebo jemně mineralizované vody balené v ekologickém, plastovém barelu o objemu 18,9 l. Voda je hygienicky vydávána výdejníkem vody, který vodu dokáže i ochladit, nebo ohřát. Vratný plastový barel je po naplnění uzavřen bezpečnostním ventilem Non-Spill, který je zapečetěný. Na uzávěru je vyznačeno datum plnění. Bezpečnostní uzávěr chrání kvalitu vody před vniknutím nečistot do lahve a pečeť chrání před případným zneužitím. Kvalita vody je pravidelně sledovaná a kontrolovaná Zdravotním ústavem.

Správný pitný režim je nejlepší investicí do našeho zdraví. Nestojí téměř nic navíc, a přitom pomáhá našemu tělu lépe než drahé léky.